Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 30, 2016

Boleh Baca

tadi setelah melihat seorang pelajar menggunakan bilik air staf, saya bertanya 'tahukah itu bilik air staf?'. jawabnya 'tidak'. saya tanya lagi 'tak baca ke tulisan depan pintu?'. jawabnya 'tak'.

melihat kepada buku dan cara berpakaian, saya andaikan pelajar baru semester pertama di fakulti. tetapi alasan tidak tahu dan tidak membaca tidak boleh saya terima. walau pun baru bebarapa minggu sebagai pelajar, kebolehan membaca adalah syarat untuk menjadi pelajar. jika tak boleh membaca bermakna tidak sesuai menjadi pelajar ipt.

peraturan disediakan untuk makluman dan dipatuhi. makluman disebarkan melalui cetakan dan bukan cetakan. cetakan perlu kebolehan membaca. jika memang tidak boleh membaca, maknanya elok ambil kelas belajar membaca dan mengeja. tetapi jika tidak endahkan peraturan sebab sikap bangga diri, atau bodoh sombong, susahlah nak dididik.

bukan sahaja pelajar yang 'tak boleh baca'. ada juga dikalangan staf dan pelawat 'tak boleh baca'. boleh baca tanda tahap ilmu. boleh baca tanda kematangan. untuk boleh baca perlu sikap ingin jadi orang yang boleh baca.

Tiada ulasan: