Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 23, 2016

Cegah Sebelum Parah

dalam bahasa inggeris biasanya 'prevention is better than cure'. ianya biasa dikaitkan dengan kesihatan. langkah mudah sebelum sampai peringkat sulit, iaitu susah untuk dipulihkan atau diubat, perlu dilakukan pencegahan di awal lagi.

selain kesihatan diri, kesihatan organisasi juga penting. selain kebijaksanaan bekerja melakukan tugasan diberi, seseorang perlu bertanggungjawab memastikan organisasi selesa untuk bekerja. diantara ukuran keselesaan bekerja adalah keserasian bekerjasama. kerjasama diantara ketua dan pengikut. kerjasama diantara sesama rakan sekerja.

untuk pengesahan jawatan, dan kenaikan pangkat, terdapat organisasi yang melakukan kajian untuk memastikan pekerja yang dinilai serasi dan sesuai untuk kebaikan organisasi dan rakan sekerja. jika jawapan adalah positif, maka pekerja akan disahkan jawatan, atau dinaikkan pangkat. jika jawapan adalah negatif, pekerja dinilai tidak akan disahkan jawatan atau tidak dinaikan pangkat.

mungkin semasa pemilihan, kita tiada pemberat dalam proses pemilihan. tetapi untuk pengesahan jawatan, dan kenaikan pangkat, kita diberi peluang untuk membantu organisasi akan berada dalam hala tuju yang positif.

Tiada ulasan: