Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Mac 22, 2016

Kurang Ajar

apabila ada yang kurang ajar, salah siapa? jika kita kurang ajar, salah siapa? jika orang lain kurang ajar, salah siapa?

pendidikan boleh dikatakan sebagai memperolehi ilmu dan mengamalkan ilmu untuk kebaikan diri dan orang lain. kita dikatakan terdidik jika ilmu digunakan untuk perbaiki diri dan orang lain. kita dikatakan berilmu jika kita berupaya berkongsi ilmu dengan orang lain, untuk kebaikan diri dan orang lain.

kita dikatakan belajar untuk menjadi bertambah baik atau kekal baik. kita belajar daripada mereka di sekitar kita. kita belajar jika ingin belajar, mendapatkan ilmu yang baik. tetapi kita menjadi kurang ajar jika kita belajar daripada keluarga, atau kawan, atau pengajar, atau orang lain dan kita menyusahkan diri dan orang lain. kita jadi kurang ajar sebab sombong, dengki, kedekut, dan tamak. kita boleh jadi kurang ajar kerana keturunan, kerana harta, kerana kedudukan.

kita diketahui atau kelihatan kurang ajar dengan apa yang kita amalkan. peraturan untuk memudahkan diri dan masyarakat. semoga saya tidak menjadi pengajar yang mengajar pelajar saya menjadi semakin kurang berilmu, atau kurang ajar.

Tiada ulasan: