Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 30, 2016

Pakar dan Rujukan

siapa seorang pakar? siapa seorang jadi rujukan?

kita bukanlah boleh secara mudah menganggap kita sebagai seorang pakar atau rujukan dalam sesuatu bidang. perlu ada bukti untuk kita digelar atau dipanggil pakar atau rujukan. seorang pakar atau rujukan adalah seorang pemimpin. melalui kepakaran dan rujukannya, seseorang untuk akan memimpin orang lain ke arah yang lebih baik.

biasanyalah pakar atau rujukan ini diiktiraf oleh orang lain selain kita. orang lain akan memanggil atau menggelarkan kita sebagai seorang pakar atau rujukan. pengiktirafan adalah penghormatan. latarbelakang akademik dan pengalaman berkaitan amat2 membantu untuk menjadi seorang pakar dan rujukan.

cerita 3 idiot menyatakan bahawa buatlah benda yang kita suka, dan kejayaan serta kekayaan akan menemui kita. dalam kaunseling, untuk berjaya dalam satu kerjaya, perlu ada minat, kebolehan dan bakat. jika hanya ada satu sahaja, seperti minat, kita hanya syok sendiri sahaja menganggap diri kita sebagai pakar dan rujukan sesuatu bidang.

seorang pakar dan rujukan berhak tersenyum apabila melihat dan mendengar seseorang yang tiada atau hanya sedikit kepakaran atau pengetahuan, mengaku diri sebagai pakar rujukan. janganlah kita apabila kita tidak layak menjadi pakar, kita merajuk dan marah pada orang lain.

Tiada ulasan: