Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, April 25, 2010

Kawan dan Bukan Kawan

Saya secara umumnya bersedia menerima sesiapa sahaja sebagai kawan. Tetapi saya sentiasa berdoa kpd Allah utk membolehkan saya membuat penilaian yg seberapa tepat tentang seseorang. Ini untuk mengelak drpd tersilap pilih kawan.

Ada orang kata, jika seseorang itu kawan kpd lawan kita, maka dia adalah lawan kita. mungkin ya, mungkin tidak. kita sebagai makhluk Allah yg lemah tidak mudah membuat penilaian. Maka pentingnya mempunyai ilmu.

Sekali saya terkena, ditipu, dianiaya, dsbnya yg menyusahkan saya, maka amat susah utk saya terima pelaku sebagai kawan sampai bila2. mungkin betul tindakan saya, mungkin tidak, tapi saya berdoa agar saya sentiasa diberi rahmat utk melakukan yg terbaik dan benar.

Drpd penelitian saya, seseorang akan bertingkahlaku sama shj walau di lain masa, tempat dsbnya. Ini mungkin personaliti seseorang. Maka seseorang yg lakukan kesalahan akan sentiasa mengulangi melakukan kesalahan kecuali telah mendapat hidayat drpd Allah utk berubah kepada kehidupan yg lebih baik.

Tiada ulasan: