Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mac 17, 2011

Integriti dan Pemimpin

seorang kawan komen tentang juara satu pertandingan futsal persahabatn. beliau menyatakan bhw pasukan yg jadi juara telah tidak mematuhi syarat2. mereka telah menggunakan khidmat pemain import iaitu mereka yg berusia tidak seperti syarat penyertaan.

pemilihan pemimpin bukanlah satu proses mudah. tetapi ada yg ingin sangat2 nak jadi pemimpin. ada yg kerana ingin dilayan dan disambut oleh orang lain. ada yg kerana tidak ingin membuat kerja, kerana kononnya jadi bos hanya mengarah shj.

seorang pensyarah adalah seorang pemimpin. seorang pensyarah adalah seorang role model kpd pelajar dan masyarakat. maka seorang pensyarah mesti berintegriti. pada pandangan saya integriti bermaksud lengkap dan cakap serupa bikin. maka perlulah mempunyai 4 SiFAT, siddiq, fatanah, amanah dan tabligh.

seoran itu boleh menipu orang lain bukan pada setiap masa. lama2 orang lain akan nampak dirinya yg sebenarnya.

Tiada ulasan: