Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 30, 2011

Yakin ...Insyaallah

untuk melakukan sesuatu, kita perlu mempunyai keyakinan diri. dan keyakinan diri ini diperolehi melalui ilmu dipelajari secara formal dan tidak formal. ilmu formal adalah seperti di bilik kuliah. ilmu tidak formal seperti pengalaman. ilmu formal selalunya adalah ilmu tidak formal dibukukan.

ada yang menyatakan bhw mereka tidak yakin akan dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab jika saya bertugas di tempat lain. ianya satu petanda yg baik. ianya juga satu petanda yg tidak baik. petanda baik menunjukkan bhw kehadiran saya amat diperlukan. petanda tidak baik bermakna saya tidak dapat berhijrah utk saya menjadi lebih baik. ianya juga petanda tidak baik bhw saya telah tidak berkongsi ilmu dgn mereka di tempat semasa supaya membolehkan mereka dapat melakukan kerja dgn cemerlang tanpa kehadiran saya.

saya sebagai seorang manusia biasa juga mengalami kurang keyakinan utk melakukan sesuatu. tetapi dgn menggunakan ilmu yg ada, dan yg penting dgn keyakinan kpd Yang Maha Esa dan Maha Berkuasa, insyaallah kita akan berupaya melakukan dgn sebaiknya. manusia merancang, Allah merancang, dan Allah jua Maha Perancang.

Tiada ulasan: