Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 19, 2011

Kos Mencari Rezeki

pengalaman menggunakan kenderaan awam. semalam masa menunggu dan perjalanan ke kl jalan imbi dari subang jaya 1.5jam dgn komuter dan monorel. masa balik hampir 2jam maka jumlah masa perjalanan = 3.5jam, dan jumlah kos termasuk parking rm2+1.6+1.6+1.6+1.6=rm8.40. hari ini hampir 1jam. perjalanan ke kl dari subang lebih sikit dari 1jam dgn lrt dari stesen taman jaya dan masa balik hampir 1.5jam = jumlah masa perjalanan hampir lebih sikit 2.5jam tapi kos parking rm19.00 depan amcorp mall, +1.60+1.60+1.60+1.60 maka jumlah kos perjalanan rm25.40. nasib baik makan free sebab pi konferens.

bayangkanlah masa dan duit ditanggung rakyat biasa pada setiap hari utk mencari rezeki yg halal. semalam ramai yg saya jangkakan terpaksa qadha solat maghrib kerana sistem pengangkutan dan sistem perumahan yg bukan berfokuskan orang biasa. saya jangkakan pada setiap hari ramai yg termiss solat maghrib kerana masih dlm perjalanan balik ke rumah dari tempat kerja pada setiap hari. dan ada yg kerana mengejar waktu nak masuk ekrja shift berkemungkinan akan termiss solat subuh.

siapakah yg akan tanggung dosa tercicir solat akibat tanggungjawab yg tak disempurnakan oleh mereka yg diberi tanggungjawab? kita selalu tanya tentang masa dan keluarga yg hilang kerana kerja.

Tiada ulasan: