Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Oktober 11, 2011

Takut Kepada Ketua

tadi semasa kursus jabatan kesihatan selangor banyak maklumbalas saya dapat. maka ianya bukanlah perkongsian ilmu drpd saya shj. para peserta turut berkongsi ilmu melalui pengalaman mereka. terima kasih.

takut, hormat dan sayang. ianya seakan sama tetapi tidak sama. jika takut kpd bos, maka kita ikut apa kata bos selagi dia pegang jawatan. kita takut kpd kuasa yg ada kpd jawatannya. kesannya, apabila bos dah pencen, layanan yg diterima oleh bekas stafnya tiada perbezaan dgn layanan kpd orang lain. lebih teruk mungkin tak dilayan langsung.

berbeza dgn hormat kpd seseorang. jika kita hormat kpd orang lain, maka biasanya orang lain tu akan hormat juga kpd kita. dan hubungan ini adalah positif dan berpanjangan. dan pensyarah juga perlu hormat kpd pelajar serta sebaliknya. cikgu perlu hormat kpd murid. ibubapa perlu hormat kpd cikgu.

hormat bermaksud kita sanggup tegur utk kebaikan bersama. kalau kita takut, maka kita tak akan menegur utk kebaikan bersama. sebaliknya kita harapkan dgn tidak tegur seseorang yg kita hormat, akan memberi kesan buruk kpd org tersebut. maka pilih dan buat keputusan. takut atau hormat. hormat akan berkaitan dgn sayang. takut berkaitan dgn ebnci.

Tiada ulasan: