Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Jun 05, 2009

Erti Kehidupan

Frankl, seorang teoris kaunseling menulis tentang erti kehidupan. Manusia tidak akan menyerah masanya yg ada jika dia tahu erti kehidupannya di dunia atau objektif kehidupan di dunia.

Kita sebagai umat Islam diingatkan melalui ayat al-Quran yg bermaksud,'tidak Ku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Ku'. maka tujuan kita di dunia ini adalah untuk beribadah kepadaNya, Yang Satu. Kita juga menyediakan bekalan untk kehidupan abadi di akhirat. Kuasa tidak akan menjadi bekalan kita. Yang penting adalah pahala. Kita tidak mahu dibekalkan dengan dosa melebihi pahala semasa di akhirat.

Maka kita diberi masa untuk menyediakan bekalan akhirat. Adalah amanah kita untuk memastikan kita lakukan yg terbaik untuk diri dan lain-lain dgn masa yg ada di dunia ini.

Tiada ulasan: