Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Jun 18, 2009

Tugas dan Rakan Sekerja

Pemimpin perlu ada pengikut yg sedia mengikut. Bekerja perlu ada rakan sekerja.

Bukan senang nak jadi pemimpin. Bukan senang nak jadi pengikut kepada pemimpin. Saya pernah beberapa kali menarik diri bila saya rasa ketidaserasian antara saya sebagai pengikut dgn yg ingin jadi pemimpin saya. Integriti dan reputasi amat penting sebelum kita jadi pemimpin dan juga pengikut. Begitu juga bila memilih (jika boleh) rakan sekerja, Perlu ada keserasian.

Jika kita sama ada sebagai pemimpin atau pengikutv tidak serasi, tugas tidak dapat dilakukan dgn terbaik. Begitu juga jika kita tiada serasi dgn rakan sekerja. Saya faham kenapa ada kawan dan kenalan terus memilih untuk menyendiri di dalam hutan.

Tiada ulasan: