Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 15, 2013

Baca - Rujuk - Ulang

kita biasa terjemahkan perkataan iqra dgn baca. dlm bahasa inggeris iqra diterjemahkan sbg recite.

cite = rujuk. kalau recite? rujuk semula. berulang rujuk? kalau bulan ramadan dijadikan sebagai contoh, ayat alquran yg sama berkaitan puasa di bulan ramadan dibaca/dirujuk/diulang sbg peringatan kpd kita.

hidup adalah satu kitaran. setiap tahun adalah satu kitaran. bulan dlm tahun masihi dan tahun hijrah akan kita temui semula selepas tempoh tertentu. kalau bulan dalam tahun hujrah, ayat dan surah yg sama akan sentiasa dibaca/dirujuk. apabila tiba musim haji, maka ayat2 alquran berkaitan haji akan baca oleh khatib.

manusia mudah lupa. atau manusia mudah tak mahu ingat. maka teguran dan peringatan adalah penting. bacaan yg diulang2 adalah teguran dan peringatan kpd kita. janganlah sombong dgn tidak mahu membaca atau mendengar bacaan yg diulang2.

Tiada ulasan: