Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 10, 2013

Mencari Kejayaan

pesan yg biasa kita dengar 'belajar rajin2, belajar tinggi2, cari kerja makan gaji'. jika berjaya ikut pesanan ini kita dianggap berjaya. tetapi biasanya di dunia. sebab ramai yg bukan cari kerja tetapi cari tempat utk dapat duit dgn kerja seminima yg boleh. selalunya organisasi kerajaan jadi tumpuan.

tidak salah bekerja dipejabat kerajaan. gaji tetap. tiap tahun biasa ada bonus. tiap tahun ada kenaikan gaji. gaji masuk sebelum hujung bulan. dalam seminggu dapat 2hari cuti hujung minggu. kalau pilih skim pencen akan dapat pencen setelah pencen. payah nak dibuang kerja.

yg kurang baik adalah jika kita hanya kejar status sebagai pekerja tetapi tidak minat bekerja. maka kita mungkin berjaya capai kejayaan di dunia tetapi lupa atau buat lupa tuntutan akan dibuat kpd kita di akhirat utk kerja yg tak dibuat. bekerjalah untuk berjaya di dunia dan di akhirat. carilah kekayaan di dunia dan di akhirat.

Tiada ulasan: