Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 25, 2013

Kerja Spt Hidup Selama2nya

ada hadith yg nyatakan 'bekerjalah kamu seumpama kamu akan hidup selama2nya, dn beribadatlah kamu seumpama kamu akan mati esok hari'. saya pernah komen tentang pandangan saya berkaitan hadith ini. saya mohon maaf jika pandangan saya silap. tolong betulkan.

komen saya juga, alangkah baiknya jika kerja kita adalah ibadah kita. sebab ianya ada kaitan dgn tujuan kejadian kita oleh allah. juga berkaitan bacaan/ucapan/ulangkata/recitation kita iaitu 'solahku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana allah ta'ala'.

kita biasanya kerja utk sejahtera dunia. ramai yg tak kaitkan kerja di dunia dgn sejahtera di akhirat. maka ramai yg cari rezeki tanpa kira halal atau sebaliknya. mereka menghalakan cara utk capai matlamat 'kerja spt hidup selama2nya. maka bekalan dicari utk hidup selesa di dunia. ramai drpd kita lupa utk cari bekalan utk sejahtera di akhirat. termasuk saya yg adakala atau banyak kala leka utk syok di dunia. kenapa?

Tiada ulasan: