Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 13, 2011

Bukti Kejayaan

apakah bukti kejayaan kita? ianya bergantung kpd pemahaman kita tentang kejayaan. dan ramai drpd kita memberi erti kejayaan berdasarkan kpd apa yg dinyatakan kpd kita oleh kedua ibubapa kita. ada diantara kita memahami erti kejayaan berdasarkan pandangan kawan2.

mengikut teori adler, kejayaan adalah berdasarkan bgmana kita meningkatkan masyarakat dimana kita menjadi ahli. dan sumbangan kita akan dinilai sbg berjaya jika masyarakat menghargai usaha kita. masyarakat bergantung kpd kumpulan manusia yg kita rasakan dimana kita mempunyai 'sense of belonging'.

semalam saya menghadiri konferensi akademik uitm 2011. di penghujung majlis, beberapa anugerah disampaikan kpd mereka yg dinilai dan diiktiraf sbg membantu meningkatkan nama uitm drpd segi akademik. tahniah kpd pemenang2. diantara pemenang2 adalah mantan dekan fsr, prof dr hj muhd kamil ibrahim. kampus uitm kelantan mempunyai 2pemenang. seorang sahabat memenangi anugerah sbg peserta prg anjuran ilqam.

tidak memenangi anugerah tidak bermakna kita tidak berjaya dlm hidup kita. tetapi sbg manusia kita inginkan pengiktirafan drpd masyarakat dimana kita menjadi anggota. ianya adalah motivasi dalaman dan luaran utk kita bergantung kpd individu.

Tiada ulasan: