Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Februari 04, 2011

Hidup Secara Sederhana

kita dinasihatkan utk hidup secara sederhana. tetapi kita diingatkan utk bekerja seolah2 kita akan hidup selama2nya. dan beribadah seolah2 kita akan mati esok hari.

kenapa kita belajar? untuk punyai kelulusan yg membolehkan kita mendapat kerja. dan kita inginkan kerja yg membolehkan kita mendapat hasil pendapatan yg membolehkan kita hidup dgn selesa. ilmu adalah penting utk membantu kita bekerja dgn bijak.

tetapi ramai yg salah faham bhw kehidupan yg selesa mestilah rumah yg besar, kereta yg berjenama mahal, pakaian yg berjenama, makan di tempat2 mahal. juga ramai yg salah faham bhw kehidupan yg selesa adalah mempunyai banyak rumah dan kereta.

yg penting adalah kita memiliki aset yg membolehkan kita hidup selesa di dunia dan diakhirat. hutang kerana memiliki rumah dan kereta bukanlah alasan utk berhutang. khatib tadi mengingatkan makmum bhw seorang yg mati tanpa menyelesaikan hutangnya, maka rohnya menghadapi masalah. jadi, bgmanakah utk hidup secara sederhana, bekerja seolah2 utk hidup selama2nya dan beribadah seolah2 akan mati esok hari?

Tiada ulasan: