Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, April 09, 2022

Kopi & Kesihatan

Dulu2, kopi dikatakan tidak bagus utk kesihatan. Kita tidak digalakkan minum kopi.

Dulu2, emak tegur kesukaan saya minum nescafe. Ianya mungkin bermula sebab sejak saya kecil, ayah suka minum nescafe. Terutama di waktu pagi. 

Dulu2 saya biasa minum nescafe dgn bancuhan 2sudu besar nescafe, 4sudu besar susu pekat f&n, dan satu besar gula. Sekarang, 1/2 susu besar nescafe, dan 1sudu besar susu f&n. Adakala ditambah dgn susu segar.

Dulu2 setiap kali saya sakit kepala migrain, emak tegur, migrain sebab saya suka minum nescafe. Kemudian, apabila tahu saya kerap sakit kepala kerana caffein withdrawal, emak dah tak larang minum nescafe. 

Dan saya baru perasan, ubat utk migrain ada kafein. Sekarang, jika saya bertugas atau bercuti di tempat saya perlu bermalam, saya akan bawa bersama nescafe sbg ubat utk elak sakit kepala. Alhamdulillah, saya juga tiada masalah utk tidur walau pun minum nescafe, kopi di waktu malam.

Tiada ulasan: