Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Jun 12, 2013

Budi Bahasa

budi bahasa mencerminkan kita. bahasa bukan terhad kepada lisan. bahasa juga merangkumi yg bukan lisan. seperti tingkahlaku. bahasa terucap sama ada secara tersurat atau tersirat.

kita biasanya akan geram apabila ada yg ambil hak kita. tambah2 lagi jika kita telah merancang sebaiknya utk memudahkan kita dan tidak menyusahkan orang lain. tetapi apabila orang lain tidak mahu faham atau ambil mudah menyusahkan kita, maka kita tentu akan geram. kalau kita pendam, maka kita makan hati dan kemungkinan bahasa kasar diulangi oleh pihak tersebut. maka elok diluahkan perasaan kita.

akan ada yg rasa kita tak patut luahkan ketidakpuasan kita walau pun kita yg teraniaya. sebab bagi pihak tersebut, dia rasa dia betul. ini sebenarnya berkaitan ego. jika kita tidak betul dan kita salahkan orang lain, ianya menunjukkan kita berperangai spt budak2. jika kita perangai budak2 maka tidak sesuailah memegang tugas dan tanggungjawab yg memerlukan seorang dewasa. yg bezakan budak atau dewasa adalah tahap kematangan iaitu tahap kecerdikan dan tahap pandai berbudi berbahasa. bukan jawatan, gelaran, harta, kenalan. ianya berkaitan sikap. attitude determines our altitude.

Tiada ulasan: