Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Jun 18, 2013

Masih Tak Patuh

apabila melihat pelajar tidak mematuhi peraturan, maka seringkali bertanya 'siapakah bertanggungjawab memastikan peraturan dipatuhi?'. dan diantara jawapan mereka yg bertanggungjawab adalah kita juga. kita (termasuk saya) mesti menegur utk mengingatkan pelajar tersebut.

saya lihat pelajar masih memandu kereta ke kawasan bangunan akademik 3 untuk meletak kereta mereka di kawasan yg telah dinyatakan bukan utk kereta /kenderaan beroda empat digunakan pelajar. saya dapati masih ada yg mereka yg meletak kereta di tempat khas utk oku, walaupun tidak tergolong sbg oku. saya lihat masih ada yg meletak kereta di perhentian bas walau pun diletakkan tanda larangan.

saya perhatikan masih ada pelajar yg tak patuhi peraturan sahsiah uitm. adakah kerana pengaruh media? adakah kerana tiada yg menegur? adakah kerana begitulah sahsiah diajar ibubapa? adakah sebab mereka ini tidak pandai membaca? memang letih menegur. tapi spt seorang budak dgn 'starfish', jika ada seorang yg berubah secara positif, kita sudah gembira. begitu juga apabila ada yg bertanya utk faham dan seterusnya berjaya secara jujur dlm pengajian, kita akan gembira dan bersyukur.

Tiada ulasan: