Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Jun 24, 2013

Wakil Kita

wakil kita adalah seseorang yg boleh mencerminkan kita kpd pihak dimana wakil akan berurusan. maka apa yg dikata atau dibuat wakil diumpama spt kita yg kata atau buat.

bertugas di sesuatu tempat sama ada di dalam atau luar organisasi sebenarnya seumpama mewakilkan bos buat atau kata di tempat wakil hadir. jika wakil buat atau kata betul seumpama bos buat atau kata betul. sebaliknya jika wakil tak 'perform' seumpama bos tak perform.

memang ada yg wakil dihantar ke tempat lain utk keharmonian organisasi dgn ketiadaan wakil di organisasi. tetapi bagi pihak dimana wakil hadir, mereka akan lihat wakil adalah kehadiran bos secara virtual/maya. jadi masalah bagi bos hanya berada di tempat lain shj. nama baik bos tetap akan terjejas.

maka kita perlu berhati2 apabila nak pilih dan ambil seseorang bekerja di organisasi. kecuali beliau sedar yg beliau tidak berfungsi secara positif kpd organisasi dan elok keluar drpd organisasi secara sukarela atau dipaksa, organisasi iaitu bos terpaksa tanggung apa yg dikata atau dibuat ahli yg tak positif dan produktif kpd organisasi.

Tiada ulasan: