Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 22, 2013

Senang Dan Ingatan

kita biasa ingat atau sedar siapa kita apabila kita dalam keadaan susah atau sakit. Jarang kita ingat atau sedar siapa kita semasa kita senang dan sihat. ianya satu perkara biasa bagi seorang manusia. Manusia mudah lupa.

kita biasanya akan mudah dibuai dgn kesenangan dan kesihatan yg kita miliki. maka kita akan biasanya lupa kpd mereka yg lebih susah atau kurang sihat drpd kita. kita akan dibuai dgn kesenangan dan kesihatan yg sebenarnya ujian kpd kita. ujian utk melihat adakah kita seorang yg bersyukur kpd allah dan beringat kpd mereka yg kurang drpd kita.

kita biasa leka dgn pemilikan barangan dunia yg canggih. kalau boleh kita nak ada handphone terbaru dan tercanggih. pakaian yg mahal dan berjenama. makan makanan yg mahal di tempat berjenama. dan kita lupa kpd mereka yg terpisah drpd ibubapa dan keluarga sebab kemiskinan dan kesusahan hidup. kita lupa kpd mereka yg hanya mampu memakai pakaian yg cukup utk menutup aurat shj. kita lupa kpd mereka yg terpaksa berada jauh drpd keluarga di rumah anak yatim dan miskin kerana inginkan dapat makan sekurang2nya 2kali sehari.

Tiada ulasan: