Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 01, 2013

Komunikasi dan Informasi dan Kita

komunikasi adalah perhubungan antara manusia. informasi adalah maklumat utk kegunaan manusia. kedua2 definisi ini adalah berdasarkan pemahaman saya. saya tidak pasti perkataan melayu untuk komunikasi. tetapi informasi adalah maklumat.

maka komunikasi dan informasi amatlah penting kpd seorang manusia. masalah boleh berlaku jika tiada komunikasi, atau salah komunikasi. ianya berkaitan komunikasi tentang informasi. kedua2 komunikasi dan informasi memerlukan ilmu (knowledge, intelligence, wisdom). jika tiada atau kurang ilmu, maklumat boleh jadi sesuatu yg menyusahkan kita, bertentangan dgn tujuan utk menyenangkan kita.

pengguna (penghantar dan penerima) ilmu perlu sentiasa meningkat ilmu. maka kita perlulah sentiasa membaca (belajar, buat, kongsi). maka kesemuanya adalah perlu dilakukan dgn penuh tanggungjawab kerana ianya adalah amanah.

Tiada ulasan: