Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Jun 03, 2013

Sumber Utama Organisasi

lain orang lain andaian tentang sumber utama sesuatu organisasi. saya berpegang kepada sumber utama sesuatu organisasi adalah sumber manusia. orang. kata pengerusi sebuah koperasi saya 'people'.

manusia susah nak dibaca. ada yg nampak bagus, tapi kat luar aje. ada yg nampak macam tak bermaya tapi sebenarnya setia kpd organisasi. saya suka bandingkan pengurusan suatu organisasi seperti sebuah pasukan bolasepak. ketua utama adalah pengurus. dan staf adalah pemain. jika silap percaturan atau letak posisi staf, mungkin beliau tak akan cemerlang. maka ketua perlu berani (melalui ilmu) untuk menyusunatur (organise/structure) organisasi dan staf. ianya utk kebaikan bersama - organisasi, pengurus dan staf.

mungkin diberi tanggungjawab kali pertama kita akan berasa tidak yakin. ianya satu respons biasa seorang manusia. ada kalanya ketua lebih tahu kemampuan seseorang utk kebaikan organisasi. pengurus dan staf amat berharga kpd organisasi jika menjalankan tugas dgn ikhlas dan amanah.

Tiada ulasan: