Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Jun 12, 2013

Percaya dan Sejahtera

tadi berjumpa dgn seorang kenalan dan kawan yg terus ada rasa percaya kerana beliau pernah bekerja dgn mereka spt saya. berjumpa utk bincang masalah sama.

luahan dia 'saya tak tahu siapa boleh saya percaya dlm organisasi saya'. alhamdulillah saya beruntung. dlm organisasi yg saya jadi ahli, saya diberi rahmat allah utk mempunyai mereka yg saya boleh percaya. saya juga akan membawa bersama ke dlm organisasi mereka yg saya percaya. macam main bola, bila nak tendang bola tak payah tengok dah tahu akan ada kawan menyambut bola.

tahap percaya atau trust kpd orang lain berdasarkan beberapa faktor. antaranya sebab dah lama kenal. bukan hanya sekejap shj. ianya juga mungkin sebab dah biasa dgn orang yg lebihkurang sama dgn yg baru dikenali. dan juga jika tahap trust atau percaya adalah kurang atau sudah tiada, amat susah nak ditingkatkan semula (jika asalnya tinggi).

unit integriti amatlah penting. tetapi pastikan integrity utk kebaikan organisasi dan sekitar. bukan akan menyebabkan salahguna kuasa atau pecah amanah.

Tiada ulasan: