Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Jun 28, 2013

Hutang dan Rezeki

petang semalam ke beberapa buah bank. nak cari pinjaman untuk bayar sebuah flat. nak pinjaman kurang drpd rm100ribu.

maklumat oleh sebuah pengurus bank, 'kami tak tawarkan pinjaman untuk rumah bernilai kurang rm200ribu'. di sebuah bank lain jawapan pun hampir sama. tiada pinjaman untuk rumah tidak cecah nilai ratusan ribu. dan si buah bank lain pun sama. 4 bank saya pergi. dan cadangan diberi adalah ambil pinjaman peribadi.

mungkin rupa saya menunjukkan seorang yang kurang pendapatan. mungkin pakaian saya adalah seorang yang tidak berharta untuk layak mendapat pinjaman. mungkin jawapan saya yg tiada hutang dgn bank membuat bank musykil tentang kemampuan saya membayarbalik hutang.

hutang boleh menjadi rezeki positif. hutang boleh menjadi rezeki negatif. ianya bergantung kepada tujuan kita berhutang. mungkin saya perlu berjumpa dgn seorang yg sedia membantu saya. tetapi nilai yg saya perlukan umpama 'lekat dicelah gigi beliau shj.'

Tiada ulasan: