Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Jun 01, 2013

Tipu Duit

tipu duit atau curi atau rompak atau jenayah kewangan atau pecah amanah atau rasuah atau pelbagai lagi nama. ianya berkaitan tidak jujur dgn duit orang lain. ianya berkaitan dengan tidak amanah.

tipu duit dilakukan dgn pelbagai cara. tipu duit dilakukan oleh pelbagai orang. bukan dihadkan kpd yg miskin. tak dihadkan kpd yg belajar setakat sekolah rendah aje. maka yg menipu duit boleh juga dilakukan oleh mereka yg berpendidikan tinggi dan duit banyak. tujuan tipu duit ada pelbagai. ada sebab bosan. ada sebab nak mencuba. dll.

yg susah selalunya yg kena tipu. yg susah adalah yg nak siasat. yg susah adalah yg nak menghukum. bukan semua yg tipu duit dapat pembalasan di dunia. tetapi kita yakin dan percaya bhw yg tipu duit akan dihukum seadilnya di akhirat oleh allah, tuhan yg satu, tuhan yg maha adil dan maha berkuasa.

Tiada ulasan: