Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Februari 16, 2010

Alhamdulillah Kerana RahmanNya

Tadi ada jamuan makan malam di sebuah rumah makcik. Semalam seorang pakcik sudi berkongsi rezekinya dgn keluarga saya dgn menjamu kami makan di pantai jeram. Terima kasih kpd kaum keluarga yg amat pemurah kpd keluarga saya.

keluarga saya selalunya akan adakan majlis makan2 secara bergilir2 dahulu. Selalunya sebulan sekali. Pada bulan ramadan, majlis berbuka puasa akan diadakan secara bergilir pada setiap hujung minggu di bulan ramadan. Oleh kerana ahli keluarga ramai, selalunya tuan rumah terhad kpd 4-5 buah rumah shj pada bulan ramadan.

Saya dipesan, jika murah rezeki, berkongsilah dgn orang lain. Seberapa yg terdaya, saya akan ikut pesanan tersebut. Tetapi saya juga memilih utk berkongsi rezeki drpd Allah. Saya seberapa yg boleh mengelak drpd memberi sedekah kpd peminta sedekah. Saya was2 samada peminta sedekah itu benar2 minta sedekah atau menipu. Bagi saya lebih baik bersedekah di masjid atau surau. Selain drpd itu, saya cuba memberi hadiah tiap2 hari melalui baacan alFatihah dan alIkhlas.

Jangan lupa utk berzakat ke atas pendapatan kita. ianya adalah tuntutan agama. pihak agama Islam yg menerima zakat kita akan mentadbirnya dgn seamanah yg boleh dan sepatutnya. Mereka akan mengagihkan zakat kita kpd mereka yg meemnuhi syarat2 utk terima zakat. Zakat membantu mereka yg memerlukan.

Tiada ulasan: