Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 13, 2010

Financial Criminology

Dalam Albrecht, dll ada menyebut tentang Fraud Triangle. Ianya melibatkan 1. Pressure, 2.Opportunity, 3. Rationalisation. Ianya adalah teori berkaitan fraud.

Seseorang akan melakukan sesuatu jenayah kewangan apabila menghadapi tekanan. Terdapat pelbagai tekanan, antaranya adalah tekanan kewangan. Seseorang akan melakukan sesuatu jenayah kewangan apabila terdapat peluang baginya untuk melakukan jenayah tersebut. Dan jika tertangkap, penjenayah akan cuba memberi pelbagai alasan untuk melepaskan dirinya. Antaranya, ianya adalah kali pertama dilakukan.

Bukan mudah untuk membuktikan jenayah kewangan. Penjenayah ada peluang melepaskan diri jika tidak disedari. Maka maklumbalas adalah penting daripada mangsa atau kenalan mangsa jenayah kewangan. Bukti akan dikumpulkan setelah siasatan dilakukan. Jika keadilan di dunia tidak berlaku kepada penjenayah dan mangsanya, janganlah putus asa. Akhirat adalah tempat pengadilan untuk semua dan hakimnya adalah Yang Maha Adil dan Maha Mengetahui.

Tiada ulasan: