Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 14, 2010

ar Rahman ar Rahim

Rahman dan Rahim adalah antara nama2 Allah yg perlu kita tahu. Jika kita menyebut secara berkali insyaallah, kita akan mendapat manafaat daripada Nya.

Rahman bermaksud Yang Maha Pemurah. Rahim bermaksud Yang Maha Pengasihani. Allah Maha Pemurah kepada semua makhlukNya di dunia ini. Allah Maha Pengasihani kepada umat Islam di akhirat. Kita berdoa kepada Nya semasa kita solat untuk mendapat rahman dan rahimNya. Kita berdoa untuk mendapat rahmanNya di dunia ini dan kita berdoa semoga mendapat rahimNya di akhirat kelak.

Ada pepatah cina yg mengatakan bahawa jika kita memberi seseorang seekor ikan, dia akan makan sehari sahaja. Jika kita mengajar seseorang cara menangkap ikan, dia akan makan selama2nya. Ianya bermaksud, berilah ilmu kepada seseorang supaya dia dapat berdikari. Janganlah kita mengajar seseorang utk sentiasa mengharapkan makan minum daripada orang lain.

Kasih kepada seseorang adalah melalui memberinya ilmu pengetahuan. Jika kita kasihankan seseorang, kita sebenarnya menyusahkan dia dan diri kita.

Tiada ulasan: