Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, April 12, 2011

Kerja

kita kerja untuk makan atau makan untuk kerja? kita hidup untu makan atau makan untuk hidup?

mengikut sebuah hadith, kita mesti beribadat seolah2 kita akan mati esok hari, dan kita mesti bekerja seolah2 kita akan hidup selama2nya. 'confuse'?. sebenarnya kita rujuklah kenapa kita dijadikan di bumi ini. 'tidak ku jadikan jin dan manusia selain drpd utk beribadah kepada Ku'. maka kerja adalah sebahagian drpd ibadah.

kita di dunia mencari bekalan utk akhirat. dan bekalan didapati melalui keupayaan utk hidup. maka ramai yg kuat bekerja. tetapi mesti bekerja utk mendapat rezeki yg diberkati dan halal. dan semasa menjalan tugas dan tanggungjawab kita akan bertindak sebagai pemimpin mengikut keadaan dan keperluan. dan ada masanya kita akan dipimpin.

hidup di dunia hanya sementara. harta dan jawatan adalah ujian dan dugaan. maka tidak perlulah kita sombong dgn jawatan kita pegang. sebaliknya, ianya sepatutnya membuat kita lebih bersifat rendah diri seperti padi yg berisi. bukan bersifat seperti lalang.

Tiada ulasan: