Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, April 07, 2011

Renjer

renjer dlm bahasa inggeris adalah ranger. dlm bahasa inggeris ranger adalah seseorang yg bekerja di kawasan yg luas (range).

tugas seorang renjer tidak terhad disatu tempat shj. seorang renjer bertugas dlm kawasan yg tertentu. satu kawasan yg luas yg memerlukan renjer sentiasa bergerak. di negeri bersatu (us), ranger pada asalnya adalah di negeri texas. texas merupakan sebuah negeri yg besar. maka tugas renjer adalah menjaga keamanan di kesemua kawasan dlm negeri texas.

antara renjer yg dikenali ramai adalah lone ranger. ianya adalah sebuah cerita lama dlm tv. lone ranger adalah seorang renjer yg terakhir drpd unitnya. dan beliau telah diselamatkan oleh seorang 'red indian'.

adakalanya, arahan drpd ketua akan mengakibatkan seorang atau sekumpulan pegawainya 'musnah'. adakalanya, arahan ketua (atau ketua2) adalah hanya utk melindungi ketua tanpa memikirkan kesan kpd pengikutnya. tetapi pengikut yg terselamat drpd 'khianat' ketuanya akan sentiasa mengingati 'khianat' tersebut.

1 ulasan:

nur berkata...

"Leadership style is important in organization"
"A good person must be placed at a good department"