Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, September 11, 2011

PDCA

pdca atau plan, do, check and act. dlm bm rancang, buat, semak dan baiki. bermacam2 perkataan digunakan utk mencerminkan pdca. saya suka kpd sebelum, semasa dan selepas. ianya berkaitan kerja.

p akan dilakukan oleh ketua, d oleh staf, c oleh ketua atau penyelia dan a oleh staf. p oleh peringkat atasan. d oleh peringkat bawah. c oleh peringkat pertengahan. a oleh peringkat bawah. itu secara umum. tapi yg penting adalah pembahagian tugas untuk mencapai matlamat. maka matlamat mesti ditentukan dahulu.

setiap ahli dlm organisasi ada matlamat untuk dicapai. setiap ahli ada tugas dan tanggungjawabnya. komunikasi diantara ahli adalah penting. tujuan organisasi adalah untuk membolehkan matlamat utama dapat dicapai secara kerjasama ahli. kepercayaan kpd kebolehan setiap ahli adalah penting. maka keyakinan kpd ahli adalah penting.

pdca mungkin boleh kita andaikan sbg pandang, dengar, cakap dan aktif. turutan yg sesuai kot drpd aktif, cakap, dengar dan pandang?

Tiada ulasan: