Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Julai 01, 2013

Kerja, Kita, dan Kepuasan

saya pernah buat kajian tentang kepuasan kerja. ada yg sangat puas dgn kerja mereka. ada yg tak puashati dgn kerja mereka. biasalah. manusia tak akan sentiasa puas. tahap kepuasan biasanya berubah. jarang kekal.

lain orang lain tahap kepuasan. saya suka jika kerja bukan berpencen. maksud saya jika kita kerja kerana harapkan pencen bakal didapati menjadi tujuan bersama sebuah organisasi. ada yg tujuannya bersama organisasi bukannya sebab nak jalankan tugas dan tanggungjawab yg diamanahkan. maka jika demikian akan ada yg mahukan jawatan tapi bukan kerja yg datang bersama. dan ramai yg sedemikian tidak mempunyai ilmu utk menjalankan tugas yg diamanahkan.

masalah berlaku jika ada yg tak diperlukan berdasarkan produktiviti. jika sudah jawatan tetap dan berpencen, maka akan jadi masalah utk organisasi dan kakitangan. bagaimana nak pastikan kedua2 pihak sama puashati sehingga kakitangan pencen? maka saya suka dgn konsep kerja kontrak. ianya dikaitkan dgn produktiviti. bagus produktiviti, kontrak disambung. jika sebaliknya, seeloknya bersamalah dgn organisasi lain.

Tiada ulasan: