Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Julai 07, 2013

PhD, Sarjana dan Ilmu

staf akademik di ipt amat digalakkan utk belajar sehingga mendapat phd-ijazah sarjana kedoktoran. dalam bahasa orang putih-philosophical doctorate degree.

makcik saya maklumkan bhw ada phd bermakna kita amat pandai melakukan penyelidikan. kita bukan pakar dlm bidang yg kita kaji secara meluas tetapi secara mendalam shj. seorang yg mempunyai sarjana muda, sarjana secara kerjakursus dan phd dalam bidang sama adalah diandaikan terbaik dlm bidang tersebut. jika kita mempunyai 2 drpd 3 peringkat ijazah dlm bidang sama diandaikan kita lebih baik drpd yg hanya punyai 1 shj ijazah dlm satu bidang. diandaikan kita mempunyai pengetahuan luas dlm satu bidang jika kita punyai sarjana asas atau sarjana pertama atau sarjana muda di bidang tersebut. ini adalah andaian.

sebagaimana pangkat kebesaran spt datuk, phd juga ada beberapa peringkat. usaha berilmu, anugerah dan hasil orang lain. seorang sarjana biasanya dikaitkan dgn tahap ilmu pengetahuan seseorang. ianya berkaitan pengiktirafan pihak lain terhadap kita. bukan kita mencanang2 spt mengetuk tong kosong.

Tiada ulasan: