Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Julai 30, 2013

Produktiviti dan Kemampuan

ramai nak kerja. bukan nak buat kerja tapi nak jawatan. jawatan formal dan tidak formal. dan ramai juga yg dapat jawatan sebenarnya tak mampu berada di jawatan tersebut kerana tiada kemampuan utk produktif di jawatan yg ingin atau sedang disandang/pegang.

peter's principle mengatakan kita akan dinaikkan pangkat sehingkat ke satu tahap kita tidak produktif. ada benar. ada tidak benar. jika kita produktif di jawatan semasa kita pegang maka kita yakin rezeki kita halal. tapi jika kita tidak produktif, bagaimana andaian kita kepada rezeki kita terima?

adakala kita tahu kemampuan kita. adakala kita tak tahu. jika tak tahu, penilaian pihak lain amat berguna. teguran dan peringatan utk kebaikan bersama iaitu diri dan masyarakat. jujur dan ikhlas dalam bekerja amat penting. sedar2lah.

Tiada ulasan: