Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 25, 2013

mengukur kekayaan

Bagaimana kita ukur kekayaan kita? Pendapatan bulanan? Saiz rumah? Harga kereta? Jenama dan harga pakaian? Tempat kita makan?

Lain2 mungkin tempat kita bercuti. Bilangan harta? Siapa keluarga kita? Siapa kawan kita? Ada yg ukur nilai hutang. Maka kekayaan biasa diukur secara subjektif. Secara nilai material. Form over substance.

Jika saya guna teori maslow, saya akan ukur ikut peringkat keperluan dipenuhi. Tetapi tidak bermakna jika kita di peringkat tertinggi maslow bermakna kita tergolong dari mereka yg terkaya sebab bg saya teori maslow ada kaitan dgn nafsu.

Tiada ulasan: