Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Julai 06, 2013

Siapa Kaya?

kita biasanya dikatakan kaya kalau berpangkat. kita diandaikan kaya jika berumah besar. kita biasa juga dianggap kaya jika berkereta mahal dan berjenama. kita akan biasa dikatakan kaya dgn cara berpakaian berjenama dan mahal. dan kita akan diandaikan kaya jika kita sentiasa makan di luar dan mahal.

maka kita biasa anggap orang kaya adalah yg banyak duit utk berbelanja utk diri sendiri. kita jarang anggap sesesorang itu kaya jika dia sudi bermurah hati dgn orang lain. ini biasanya dibagitau oleh mereka yg lebih berusia dan tahu drpd kita. dan kita anggap definisi kaya ini adalah betul dan tetap.

kita membaca 'dengan nama allah yg maha pemurah lagi maha pengasihani'. pemurah adalah di dunia. pengasihani di dunia dan akhirat. maka jika kita anggap kita kaya, maka kita seeloknya juga seorang yg pemurah dan pengasih kpd makhluk allah yg lain selain manusia. bagi saya, seorang yg kaya adalah yg bersedia bermurah hati dan kasih kpd yg kurang mampu. bukan yg kedekut atau sombong.

Tiada ulasan: