Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 24, 2011

Burnout dan Kerja

pada asalnya saya medapat 14pelajar yg menawarkan diri mereka utk saya selia bg kursus srw655 secara sepenuh masa. tetapi kerana bebanan ata yg tinggi, melebihi 22jam, maka hanya tinggal 2 pelajar drpd sr221 shj, tiada drpd sr223. alhamdulillah, setelah pelajar merayu kpd kp223, saya mendapat serama 5pelajar utk saya selia pd sem sep2011. saya pernah mendapat minima seorang shj. paling ramai seramai 11orang.

bekerja dlm sektor perkhidmatan spt pendidikan, perakaunan, perkhidmatan pelanggan, perubatan dll sptnya amat berbeza dgn bekerja dgn mesin. tambah2 dlm bulan puasa ni. walau pun berpuasa, tetapi nafsu amarah masih ada lagi. jadi kebijaksanaan yg akan mengatasi nafsu amrah kita. itu antara pentingnya berilmu. tidak semestinya pangkat menunjukkan taraf ilmu seseorang.

jika kita tidak mempunyai atau kurang kemahiran interpersaonal, kemungkinan kita atau orang yg berurusan dgn kita akan burnout. dan antara tanda2 burnout adalah tidak hadir ke tempat kerja, sakit, asyik hilang drpd tempat kerja dsbnya. ini akan menjejaskan produktiviti diri dan organisasi. maka tingkatkanlah ilmu kita utuk sejahtera dunia dan akhirat. juga utk melalui hari2 akhir ramdan dgn lebih berpahala.

Tiada ulasan: