Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 18, 2011

Hormat dan Takut

ianya membawa maksud yg berbeza. tapi adakala ramai yg melihatnya memberi makna yg sama.

kita hormat kpd yg berilmu. kita takut kpd yg berkuasa. tetapi jika yg berkuasa tidak berilmu, ketakutan akan menjadi kebencian. yg berilmu selalunya berkuasa. mungkin secara fizikal, atau lain2. seorang pemimpin mestilah berilmu.

4 sifat wajib rasulullah adalah - siddiq, fatanah, amanah dan tabligh. ianya berkaitan ilmu. kita tak percaya kpd yg bercakap jika dia tak berilmu. pemimpin tak amanah selalunya tidak berilmu (baik). dan pemimpin yg tidak menyampaikan maklumat selalunya tidak berilmu.

sesuai dgn ayat pertama alquran, maka bacalah. bacalah. bacalah. bacalah dgn nama tuhan mu... belajar, buat dan ajar. janganlah berlagak tetapi sebenarnya bodoh sombong. yg berlagak selalunya kurang ilmu. jika bercakap tidak betul (menipu), ianya menunjukkan seseorang itu tidak diberi rahmat utk mempunyai ilmu daripada Allah.

Tiada ulasan: