Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 28, 2011

Emas dan Sutera

seseorang yg mempunyai emas dan sutera yg banyak dikira sbg seorang yg kaya. maka ramai yg suka memakai emas dan sutera. mereka dpt menunjukkan kpd org lain bhw mereka adalah seorang yg kaya. dan ramai yg berebut2 utk mendapatkan emas dan sutera di dunia ini.

kaya di dunia tidak semestinya kaya di akhirat. miskin di dunia tidak semestinya miskin di akhirat. yg penting bg kita adalah kaya di akhirat. utk kaya di akhirat tidak perlu menipu, berbohong, merompak, dan melakukan pelbagai perkara yg menyusahkan diri dan orang lain. alat yg penting adalag ilmu yg betul. maka bacalah dan amalkanlah kandungan alquran dan hadis.

jika amalan kita adalah tepat sebagai seorang islam, maka dijanjikan kehidupan yg kekal di syurga. kita akan mendapat istana, ditemani pasangan yg beriman, makan dan minum menggunakan piala (gelas) dan pinggan mangkuk drpd emas, dan memakai sutera di syurga. maka ucaplah dua kalimah syahadah setiap waktu, solat, berzakat, berpuasa dan lakukan haji jika mampu. selagi kita hidup di dunia ini, masih belum terlambat utk kita menyediakan bekalan utk kaya sebenar2nya dan selama2nya.

Tiada ulasan: