Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 10, 2011

Kerjaya

krjaya atau gabungan perkataan kerja dan berjaya. mengikut kaunseling, untuk mempunyai kerjaya, kita perlu ada minat, bakat dan kebolehan.

kenapa kita bekerja? kenapa kita bekerjaya? kerja nak cari duit. kerjaya nak manafaat berbentuk kewangan dan bukan kewangan secara jangkapanjang. ada yg sanggup tolak kerja bergaji lumayan kerana manafaat bukan kewangan tiada atau pun kurang. contoh manafaat bukan kewangan adalah kesronokan bekerja. ianya melibatkan hubungan dgn rakan sekerja. maka komunikasi antara rakan sekerja adalah penting.

komunikasi penting untuk memastikan arahan dan penerimaan tugas adalah jelas dan tepat. ini akan membantu pencapaian objektif kerja yg dibuat. ianya memerlukan perancangan yg baik. tidak boleh tergesa2.

jika kita kurang kemahiran berkomunikasi, maka pi lah belajar. umur bukan alasan kita tak boelh terus belajar. ada hadith yg menyebut bhw tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad (saat kita akan mati). jangan bodoh sombong.

Tiada ulasan: