Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 06, 2008

Apa Tanda Kita Berilmu?

Biasanya adalah bentuk kelayakan akademik yg kita miliki. Ataupun pengiktirafan pihak lain akan pengetahuan dan pengalaman yg kita miliki.

Tetapi, antara tanda2 berilmu adalah kemahiran interpersonal. mengikut gardner, interpersonal skill adalah antara jenis 'intelligence'. maka, cara kita membawa diri kita, berkomunikasi, tingkahlaku adalah juga menunjukkan tahap ilmu kita. AlhamdulIllah, kaunseling banyak membantu saya dalam interpersonal skill. Maka saya tidak perlu menepuk meja utk bagitau org lain yg saya adalah berilmu. Saya tidak perlu bercakap dgn nada yg tinggi utk menunjukkan saya lebih berilmu.

Ramai beranggapan bhw warga ipt mempunyai ilmu di tahap yg lebih tinggi drpd di tempat lain. Walau bagaimana pun, masih ada yg 'bodoh sombong'. Kenapa?

Tiada ulasan: