Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 20, 2008

Jadual Waktu

Antara isu yg timbul pd setiap semester. Bukan mudah untuk puaskan hati kesemua pihak.

Saya pernah terlibat dlm penyediaan jadual waktu. Bukan satu tugas yg mudah, walau pun dah ada perisian. Kita perlu sesuaikan tiga faktor, pensyarah, pelajar dan ruang belajar. Pernah saya gunakan sepenuhnya meja dibilik mesyuarat mini dgn 'hardcopy' jw (masih dikatakan saya tak buat kerja) kerana lebih mudah utk saya fokus. Pentaddir akademik perlu dikosongkan jadualnya pada hari isnin utk membolehkan mereka hadir ke program ilqam. Mereka yg membantu inqka (antara hasilnya adalah menang akpm) perlu juga dikosongkan hari isnin khas utk inqka). Rabu petang, sepatutnya tamat pada jam 4ptg jika pelajar ada kokurikulum. Rabu juga perlu diberi ruang khasnya utk pemegang jawatan di ined. Jumaat dikosongkan utk staf akademik fsr supaya mudah mengadakan mesyuarat akademik. Itulah pengalaman saya.

Saya inginkan masalah atau isu kita selesaikan secara bijaksana. Ianya menunjukkan kematangan kita.

Tiada ulasan: