Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Disember 21, 2008

Serba Salah (2)

Cadangan saya, utk elakkan salah faham diantara mantan dan semasa pemegang jawatan, perlu ada senarai tugas dan tanggungkjawab pelantikan. Ini dapat elakkan perkara2 negatif dan menjurus kpd perkara positif.

Senarai tugas dan tanggungjawab memudahkan kita tahu apa bidang tugas kita. ianya memudahkan perancangan dan kerja. Juga memudahkan semakan tugas utk penambahbaikan. Ianya juga dpt elakkan kita buat kerja org lain yg hanya inginkan nama dan pangkat shj. Kesannya, bila ok, org lain dpt nama, bila tak ok, kita disalahkan.

Pelik. Kita gunakan ayat 'serba salah','salah satu','kalau tak salah saya', dsbnya. Ayat2 negatif.Kenapa tidak ayat2 positif; 'serba betul','serba benar',dsbnya. Utk berjaya, kita digalakkan menggunakan ayat positif. seperti; 'Maka seorg drpd bos saya (elakkan salah seorg drpd bos saya)'.

Tiada ulasan: