Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 20, 2008

Kematangan

Kematangan dikaitkan dgn usia. Kita andaikan, lebih berusia kita, kita akan lebih matang.

Kematangan juga dikaitkan dgn lebih dulu makan asam garam kehidupan. Ianya sebenarnya berkaitan pengalaman. Tapi sebenarnya bagi saya, kematangan kita diukur dgn ilmu kita. Maka jika kita mempunyai tahap pendidikan yg tinggi, maka kita andaikan tahap kematangan kita adalah tinggi. Di bidang profesion pendidikan tinggi (lepas spm), lebih tinggi kelayakan akademik kita, lebih tinggi kita andaikan kematangan kita di bidang akademik. Seorg pemimpin ipt menyatakan bhw jika kita tiada phd, kita tidak layak memimpin organisasi akademik.

Maka kita tidak boleh sewenang2nya berbangga dgn usia kita dan mengandaikan kita lebih matang drpd org lain berdasarkan usia shj. Lebih banyak makan garam boleh juga menunjukkan kita ni tak matang sebab banyak makan garam akan memudaratkan kita.

Tiada ulasan: