Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Disember 04, 2008

Awas Jenayah Phising

Phising adalah satu bentuk jenayah komersil. Ianya dilakukan untuk mendapatkan maklumat pengguna khidmat internet bank untuk mengalih simpanan pengguna kpd penjenayah phising.

kalau dengar cerita jenis2 jenayah kewangan memang banyak. kalau difikirkan, memang pening kepala. Ada jenayah kewangan yg melibatkan berjuta2 RM, ada yg hanya libatkan nilai yg sedikit sahaja. Adalah menjadi tanggung jawab warga organisasi utk memastikan tidak wujud penjenayah komersil di dlm organisasi kita kerana jika wujud walau pun seorang, nama baik organisasi akan terpalit.

Selalunya, terdapat ganjaran jika dapat membawa penjenayah ke pengadilan di dunia. Bayangkanlah jika penjenayah di tempat kerja berjaya di bawa kpd pengadilan, kita diberi ganjaran nilai pencen yg bakal diterima penjanayah tersebut dan sebahagian drpd denda (gaji yg perlu dibayar balik kpd organisasi dan caj tambahan.

Tiada ulasan: