Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 13, 2008

Pemimpin (2)

Artikel di dlm STAR hari ini menyentuh tentang sifat yg perlu ada pada seorg pemimpin. Pemimpin yg digunakan dlm artikel tersebut adalah dlm perniagaan.

Bg saya, pemimpin di bidang lain juga perlu ada sifat yg dibincangkan dlm STAR. Sifat itu adalah keinginan utk sentiasa belajar. Seorg pemimpin perlu sedar bhw ilmu amatlah penting utk meneraju organisasi. Dlm dunia yg dinamik, sentiasa berubah situasi dlm masa yg singkat, ilmu perlu disesuaikan dgn masa. Tidak semestinya kita sbg pemimpin dimasa lampau sesuai dgn amsa akan datang jika ilmu kita masih ilmu masa lampau.

Pimpinan dlm organisasi bukanlah tetap. Tapi janganlah kita sentiasa gilakan jawatan sbg pemimpin organisasi jika telah terbukti kita tiada ilmu utk memimpin organisasi ke arah kecemerlangan.

Tiada ulasan: