Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, April 17, 2013

Geng atau Tak Geng

maksudnya 'kawan atau bukan kawan'. jika kawan kita jaga kebaikan bersama. jika bukan kawan sila jauhkan diri utk kebaikan sendiri.

dalam masyarakat dan organisasi, biasalah kita akan berpuak2. kita akan duduk, berborak, pi makan dan pelbagai lagi aktiviti bersama kawan kita. dgn mereka yg kita rasa selesa berada bersama. dan kita akan jauhkan diri drpd bersama mereka yg tak ikut kehendak kita. yg tidak akan menyenangkan kita. saya banyak kali berada dlm situasi di mana saya akan lebih suka melarikan diri (tak geng) drpd turut serta melakukan benda yg tak betul (spt tipu claim).

tidak kira usia, jantina, pendidikan, dll. kita biasanya akan bertindak mencari utk bersama mereka yg menyeronokkan kita. mungkin sebab kawan adalah secara umumnya kita andai mereka yg hanya mengiyakan apa kita kata. kawan adalah mereka yg sentiasa menyokong kita. tetapi kita biasa lupa, dalam berkawan perlu ada yg mengingatkan dan memperbetulkan kita. jika tidak kita jadi umpama 'luncai dgn labunya'. selepas luncai tenggelam, kehidupan masih diteruskan.

Tiada ulasan: