Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, April 12, 2013

Tugasan dan Kepakaran

apa itu tugasan? sesuatu yg perlu dilakukan dgn sebaik kita mampu. apa itu kepakaran? sesuatu yg boleh dilakukan dgn sebaik kita mampu. maka seeloknya satu tugasan diberi kpd mereka yg pakar berkaitan tugas tersebut.

contoh, seeloknya yg ajar akaun ada asas akaun. yg ajar matematik ada asas matematik. yg ajar sejarah ada asas sejarah. asas di sini dikaitkan dgn pendidikan formal seperti sijil, diploma dan sarjana muda. sebab kita andaikan bhw jika sijil akaun maka minima kita belajar asas satu akaun. jika diploma akaun maka minima belajar asas dua akaun. dan jika ada sarjana muda akaun kita andaikan belajar asas tiga atau lanjutan akaun.

ianya berkaitan minat, bakat dan kebolehan. jika hanya ada minat tetapi tiada kebolehan, ada kemungkinan tugasan tidak selesai. atau selesai lambat. atau selesai tetapi tiada atau kurang kualiti. tanggungjawab kembali kpd ketua memastikan dipilih yg terbaik utk satu2 tugasan. sebab hasil kerja berbalik kpd ketua juga.

tetapi adakalanya sebab ketua dah takde pilihan lain maka dipilih seseorang utk tugasan tertentu. kita harapkan pilihan sebab positif dan kesan positif.

Tiada ulasan: