Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, April 10, 2013

Jika Untuk Bermegah

saya terfikir. jika sesuatu dikejar untuk bermegah, maka adakah elok dikejar?

ada yg nakkan jawatan kerana bermegah dgn jawatan tersebut. kerja tak nak buat. amanah tak dijalankan. tetapi nak menunjuk2 kpd orang lain bhw dia ada jawatan. ada kuasa. maka dia kononnya lebih tinggi taraf drpd orang lain.

ada yg nakkan kelayakan akademik kerana nak bermegah dgn kelayakan akademik yg ada. tapi ilmu akademik berkaitan tiada atau kurang. kalau ditanya akan ditengking balik. gunakan ego-defense mechanisme. malah ada yg membeli kelayakan akademik. asalkan ada kelayakan akademik di belakang nama atau paling tinggi di depan nama.

maka jika sesuatu dikejar utk bermegah, ambillah. saya tidak sakit hati. saya tak berdengki pun. janji jangan ambil hak saya. jika ambil hak saya, saya akan tuntut di akhirat. dan jika kejar sesuatu utk bermegah, bagi saya tak perlulah saya kejar. tak minat pun.

Tiada ulasan: